תערוכות
הומור וסאטירה בהדפסי מלחמה
בתקופת אדו (Edo; 1868-1600) הוטלו צווים ואיסורים שונים על העם היפני. רפורמת טמפו (Tempo Reforms; 1841) אסרה על חיי מותרות ובשנת 1842 נחקק חוק מיוחד שנגע להדפסי העץ ולספרים המאוירים. החוק אסר, בין השאר, פרסום הדפסים בנושא שחקני קבוקי, נערות שעשועים, גיישות וארוטיקה. החוק אסר גם הפקת הדפסים צבעוניים שיש בהם למעלה משמונה צבעים. תקנות אלו הקשו מאוד על המוציאים לאור ועל אמני ההדפס.
רוחות מלחמה - הדפסי תעמולה יפניים בתקופת מלחמת סין יפן הראשונה ומלחמת רוסיה יפן
באמצע המאה ה-19, לאחר כמאתיים וחמישים שנות הסתגרות, יפן פתחה את שעריה למערב ובעקבות כך נוצרו קשרי מסחר עם מדינות שונות. כמו כן, הוקם צבא גדול על מנת להגן על האינטרסים האסטרטגיים של יפן במדינות השכנות, כשם שעשו מעצמות רבות בעולם באותה תקופה.
בשלהי המאה ה-19 גברו הסכסוכים הטריטוריאליים שהיו ליפן עם סין על אדמת קוריאה והיא שלחה כוחות צבא לאזור. בראשית המאה ה-20, יפן עשתה זאת שנית כאשר התגלו סכסוכים דומים בינה לבין רוסיה. במהלך מלחמת סין-יפן (1895-1894) ומלחמת רוסיה-יפן (1905-1904) הצבא היפני נלחם בחזיתות שונות בקוריאה ובמנצ'וריה שבסין.
"מיקרופופ"
גן חורפי: חקר עולם הדמיון של המיקרופופ באמנות היפנית העכשווית
קרן יפן נוסדה בשנה 1972 במטרה לעודד הבנה הדדית בין מדינות שונות באמצעות חילופי תרבות. כחלק מתוכנית זו הקרן הפיקה את תערוכת "גן חורפי: חקר עולם הדמיון של המיקרופופ באמנות היפנית העכשווית", אשר נאצרה על ידי מבקרת האמנות מידורי מאטסואי. בתערוכה 35 יצירות ובהן רישומים, ציורים ועבודות וידאו של 14 אמנים, שפעילים משלהי שנות ה-90 של המאה העשרים.
כחול ולבן
פורצלן יפני עבור השוגון ומלכי אירופה תרומת מאיה וגיא טלמור, לזכר אמם אורנית (שגן) טלמור
ייצור הפורצלן החל ביפן בתחילת המאה ה -17, כמה מאות שנים לאחר שנעשה לראשונה בסין במהלך שושלת טאנג (618-906). אמנם ההיסטוריה של הפורצלן היפני הפרה-מודרני הייתה קצרה בהשוואה לזו של שכנותיה מן היבשת, אך היא הייתה נמרצת מאוד.
"שין-האנגה" ההדפסים החדשים
הדפסי האוקיו-א המסורתיים (ukiyo-e; תמונות מן העולם החולף) היו מן ההישגים האמנותיים החשובים של תקופת אדו (Edo; 1868-1600). אמנות זו החלה שוקעת עם מותו של האמן אוטאגאווה הירושיגה (Utagawa Hiroshige) בשנת 1858. תרמו לכך, פתיחת שערי יפן למערב בשנת 1853 ורסטורציית מייג'י (1868) שהובילו, בין היתר, לתגליות חדשות מבחינה אמנותית. באותה תקופה יפן הייתה חשופה במיוחד להשפעה של האמנות האירופאית, אך היו מי שהכירו בשימורה של האמנות המסורתית.
"קטן הוא יפה"
הנטייה היפנית להעריך חפצים קטנים על פני חפצים גדולים התפתחה במשך מאות שנים ויש לה שורשים מעשיים ודתיים כאחד. יפן היא מדינת איים עם משאבים מוגבלים ואוכלוסייה גדולה. לכן, שימוש בחפצים גדולים אינו אפשרי. כמו כן, לתפיסה המינימליסטית בפילוסופיה הבודהיסטית, הייתה השפעה רחבה על מגוון רחב של אמנויות.
"היופי שבדממה"
יצירותיו העכשוויות של מאקוטו פוג'ימורה
מאקוטו פוג'ימורה, הוא אמן עכשווי מוכשר. בשל תערוכותיו, כתביו, הרצאותיו והסימפוזיונים שהוא מקיים ברחבי העולם הוא מוערך כמעצב תרבות וכמקור השראה לאמנים ולאוהבי אמנות כאחד.יצירותיו מהוות איחוי בין תרבויות, בין אמנות יפנית מסורתית לבין גישה אמנותית אבסטרקטית-אקספרסיוניסטית, עכשווית ורעננה.
תערוכת נטסקה
הנטסקה (netsuke) היה במקור אביזר לבוש מעוטר ומגולף שנקשר בשרוך לחפצים אחרים. חפצים אלו המכונים סאגמונו (;sagemono דבר תלוי) כוללים קופסאות אינרו (inrô) לחותם ולתרופות, נרתיקי טבק, ארנקים, קופסאות לכלי כתיבה ועוד.
ראשון, 14.01.18
הדרכות לקהל הרחב יתקיימו מידי יום שבת, בשעה 11:30
הדפסי עמוד
ה'האשירה-אֶ' (Hashira-e; תמונות עמוד) הם הדפסי עץ בעלי מידות מיוחדות. מקורם של הדפסים צרים ומאורכים אלו והתאריך המדויק להיווצרם אינו ידוע, אך כנראה הם ניתנו במגילות אנכיות ששימשו לקישוט העמודים הפנימיים התומכים בבית היפני המסורתי.
ראשון, 14.01.18
הדרכות לקהל הרחב יתקיימו מידי יום שבת, בשעה 11:30
עפיפוני קרב מיפן
פרי יצירתם של האמנים אנדו הירומי וקאזאמה מאסאו
תערוכת עפיפונים חדשה לכל המשפחה!
40 עפיפוני קרב חדשים ומרהיבים פרי עבודתם של אמני העפיפונים היפנים אנדו הירומי וקאזאמה מאסאו מוצגים בתערוכה.
העפיפונים נבנו בגדלים שונים : מעפיפונים קטנים שמידותיהם כ-40 סנטימטרים ועד לעפיפוני ענק שגובהם כ-3 מטרים ונדרשת מיומנות מיוחדת להעיפם בהצלחה.
כתבו לנו ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם האפשרי