יפן של דני קרוון

תערוכה נמשכת

שבת, 13.11.21, 10:00

שבת, 30.07.22

אוצרת:

ד"ר אתי גלס גיסיס

להרשמה לשבת ישראלית

יש להתעדכן בעמוד התערוכה על הדרכות המתקיימות בתערוכה בחודש הנוכחי

נגיש

לפרטים נוספים:

04-6030800

שתפו

הדרכות/הרצאות במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית

הדרכות קהל רחב בתערוכות ההחדשות - חודש יולי

שישי, 29.7 | 11:00, 12:00 בשפה העברית | במסגרת שבת ישראלית - ללא עלות >>> להזמנת כרטיסים לחצו כאן

שבת, 30.7 | 11:00, 12:00, 13:00 בשפה העברית | במסגרת שבת ישראלית - ללא עלות >>> להזמנת כרטיסים לחצו כאן

שבת, 30.7 | 11:30, 13:00 בשפה הרוסית | במסגרת שבת ישראלית - ללא עלות >>> להזמנת כרטיסים לחצו כאן

 

הכניסה להדרכה בתערוכה כלולה בכרטיס הכניסה למוזיאון ואינה דורשת הרשמה נפרדת | ההדרכות יתקיימו בהתאם להנחיות משרד הבריאות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דני קרוון | 2021-1930 | תרגם את שפתו האמנותית מבלי לאבד את הביוגרפיה שלו ויצר דיאלוג בין עבודותיו למקום ולהוויה היפנית. שלוש יצירות מרכזיות, מבחינת היקפן ורמת שימורן שוכנות לאורכה של יפן, בשלושה איים שונים. באי הצפוני הוקאיידו, "הדרך אל הגן הנסתר" ממוקמת ביער הפיסול בפאתי העיר סאפורו; באי המרכזי הונשו, במחוז נארה, "יער האמנות מורו"; ובאי הדרומי קיושו, עומדת היצירה "בראשית". התערוכה מתמקדת בשלוש יצירות אלה.

לראשונה בישראל ובעולם ניתן זרקור מיוחד המאיר רק את היצירות של קרוון ביפן. את חווית הגילוי של היצירות במקומן הטבעי מעבירה התערוכה באמצעות מודלים, רישומים, צילומים וסרטי וידאו שהובאו ארצה במיוחד מהסטודיו של האמן בצרפת ובהשאלה מגלריית ז'אן בושה ג'אג'ר, פריז.

האמנות הסביבתית של דני קרוון כוללת את אלמנט החוויה, התגובה, יצירת הקשר שבינה לבין המבקר בה. המבקר אינו גורם חיצוני, זר, אלא הוא חייב לנוע בתוך היצירה כדי לחוות אותה, והיצירה איננה מושלמת בלעדיו. כבר במבט ראשון מזמינות היצירות את המבקר לגלות אותן מבפנים. שלוש היצירות הן "תלויות מקום", וניסיון להעביר אותן למקום אחר יוציא אותן מן ההקשר הייחודי שלהן להיסטוריה ולגיאוגרפיה המקומית. בשלוש היצירות קיים שיח בין חלקי היצירה, קרובים או רחוקים, והם היצירה השלמה רק כמכלול. התערוכה הנוכחית מבקשת להעביר את החוויה של ביקור באמנות הסביבתית של קרוון ביפן גם ממרחק של אלפי קילומטרים.

ברגישות יפנית לטבע ולשינויי העונות, נוהג קרוון לבקר מספר פעמים באתר לפני מימוש כל פרויקט כדי ללמוד את התנאים המשתנים במהלך השנה, וכך יוצר יצירה המאפשרת את הקשר הישיר עם הטבע. האלמנטים המרכזיים בשלוש היצירות הם החלל, השמש, הצל, הדרך, אלמנט השער, צמצום, שילובי חומרים ומרקמים, הטבע והסביבה ויחסי הגומלין שלהם עם העבודות. אלמנטים אלה, החוזרים שוב ושוב בעבודותיו של קרוון, מהותיים גם בתרבות היפנית.

כפסל וכאמן של אמנות סביבתית, עבודתו של קרוון עוסקת בארגון החלל, במציאת האיזון שבין הצורה ל"ריק". קרוון אינו יוצר רק את הצורה, את המלא, אלא גם את הריק. החלל, הסדק, המרווח ביצירותיו הוא אלמנט חשוב כמו החלק הבנוי. החלל אינו השארית, הוא מתוכנן והוא חשוב בהגדרת כל יצירה ויצירה ובהגדרת שפתו האמנותית של קרוון בכלל. השימוש בצורות גיאומטריות ברורות של עיגול, משולש ומרובע מאפיין את יצירותיו של קרוון לאורך כל הקריירה האמנותית שלו. בפילוסופיה הבודהיסטית עיגול, משולש ומרובע הם התגלמות היקום. שלוש צורות גיאומטריות בסיסיות של "א-צורניות" ואינסוף, מסמלות ריקות ומלאות שהן מהות ההארה. קרוון : טוען גם הוא כי כל דבר סביבנו מקורו בטבע, כולל מה שקיים בדמיוננו.

 

על יפן אמר קרוון: "כשניסיתי לגעת באור השמש, ברוח, במים הזורמים, בגרגרי החול הנעים, בעצים, לא ידעתי ששם, במזרח, דורות עברו, בחומרים פשוטים אלו, הלא הוא הטבע, מעבירים רעיונות, רגשות, חוויות, הרמוניה, אהבה, אמונה, והם כחומר ביד היוצר. אני הולך למזרח, מן המזרח, לארץ השמש העולה, לספוג את הפלאות שנוצרו בידי האדמה הרוחצת בין שני האוקיינוסים, לספוג את השקט, האיפוק, את היוצא מן הכלל."

באמצעות היצירות שיצר ביפן טען קרוון כי הוא קשור לשפה האמנותית של יפן. במקביל, מרכיבי השפה האמנותית היפנית משתקפים בעבודתיו של קרוון. .

 

בשנת 1998 העניקה המשפחה הקיסרית לדני קרוון את פרס האמנות העולמי "פרמיום אימפריאלה" בטקס מיוחד שנערך ביפן.

־ 1988 הגעתי עם רעייתי חוה לראשונה ליפן. היה זה כאילו הבטתי במראה והתבוננתי פנימה אל עצמי."

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה