אוצרות אוסף מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית

רביעי, 14.10.20, 10:00

שלישי, 28.09.21

להרשמה לשבת ישראלית

 

נגיש

לפרטים נוספים:

04-6030800

שתפו

 

אודות המוזיאון – מפעל חייו של פליקס טיקוטין

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, השוכן במרומי הכרמל, מוקדש להצגתם ולשימורם של חפצי אמנות יפניים והינו יחיד מסוגו במזרח התיכון. המוזיאון הוקם כמוסד עירוני בשנת 1959, ביוזמת פליקס טיקוטין (1986-1893) מהולנד וראש העיר חיפה, אבא חושי (1898-1969).

פליקס טיקוטין, ארכיטקט במקצועו, היה לסוחר ולאספן של חפצי אמנות יפניים בעל שם עולמי. משך למעלה מארבעים שנה אסף חפצי אמנות יקרי ערך ומיוחדים במינם וארגן תערוכות אמנות יפנית במוזיאונים רבים. במלחמת העולם השנייה ברח טיקוטין מן הנאצים והסתיר את אוספיו בהולנד. לאחר המלחמה, החליט טיקוטין שלאוסף ייעוד מיוחד ועליו להימצא בישראל. בשנת 1956 הגיע טיקוטין לישראל כדי לתרום את האוסף לאחד המוזיאונים. בעת ביקורו בחיפה, נפגש עם ראש העיר אבא חושי והביע נכונות לתרום את האוסף לעיר חיפה, ולהקים ביתן מיוחד שיוקדש כולו לתצוגת אוספיו.

בד בבד עם החלטתו לתרום את האוסף לעיר חיפה, הקים טיקוטין אגודות ידידים למוזיאון: בהולנד, בשוויץ, בבלגיה, בצרפת, באנגליה וגם ביפן. מטרת אגודת הידידים ביפן הייתה לתמוך ולייעץ בנושא הקמת בניין המוזיאון היפני. עם אנשי האגודה נמנו מנהלי מוזיאונים כמר נאגוטאקה אסאנו (Nagotake Asano); אנשי אקדמיה כפרופ' צ'יסאבורו יאמאדה (Chisaburô Yamada) מאוניברסיטת טוקיו לאמנויות, אשר נבחר לשמש מנהלו הראשון של המוזיאון היפני בחיפה; אנשי רוח כויקטור מ.א. סוזוקי (M.A. Suzuki), בנו של פילוסוף הזן הנודע ואחרים.

בישיבת מועצת העיר חיפה מה-18 למאי 1958, הוחלט על רכישת 'בית קיש' והשטח סביבו לשמש עבור מוזיאון טיקוטין. בית קיש הינו וילה עירונית, שבנה בריגדיר פ.ה. קיש, יו"ר הוועד הפועל הציוני בארץ ישראל וראש המחלקה המדינית בשנים 1931-1923. כיום משמש בית קיש את משרדי המוזיאון וכמרכז חינוך בו מתקיימות סדנאות, חדר יפני וספרייה הגדולה מסוגה בישראל. הספרייה המכילה ארבעת אלפים כותרים ופרסומים מדעיים בנושא אמנות יפן ותרבותה.

בפברואר 1959 אושרה תכנית הבנייה של ביתן לאמנות יפנית והחלה בניית אגף התצוגות בהתאם לרעיונותיו ותכניותיו של פליקס טיקוטין ובפיקוח האדריכל מ. לב. אולם התצוגות של המוזיאון עוצב ברוח יפנית והותאם לשימושו המיוחד: האולם הרחב, שכלל דלתות הזזה מצופות נייר והגן, תוכננו ברוח מסורת הבנייה היפנית. ביום רביעי, ה-25 במאי 1960, נחנך המוזיאון היפני ובתערוכת הפתיחה הוצגו יצירות אמנות מאוצרות אוסף טיקוטין. בהתאם לרצונו הוקם חבר נאמנים, אשר בראשו עומדת גב' אילנה דרוקר-טיקטין, בתו.

 

ייעוד המוזיאון ופיתוח אוספיו

למוזיאון טיקוטין שלוש מטרות עיקריות: לאפשר לקהל הישראלי ללמוד ולהכיר את התרבות היפנית ולהעשיר את חייו האמנותיים; לקדם את ההבנה ההדדית בין ישראל ובין יפן; וכן לעודד את חקר האמנות והתרבות היפנית.

באוסף המוזיאון כשמונת אלפים יצירות אמנות ואומנות: ציורים, הדפסים, רישומים, מסכים מצוירים, טקסטילים, ספרים מעוטרים עתיקים, כלי קרמיקה, פסלונים מיניאטוריים (netsuke), עבודות לכה ומתכת, חרבות עתיקות וחפצי אמנות שימושית בעיקר מהמאות ה19-17, וכן אוסף של אמנות יפנית מודרנית. בשנים האחרונות אוספי המוזיאון עברו דיגיטציה מלאה וניהול בממשק מתקדם.  

אוסף המוזיאון גדל לאורך שנותיו הודות לתרומות אוספים פרטיים כגון, אוסף לואיס. ב. גוטמן ואוסף דניאל והילדה לבוב מניו יורק, אוסף א. הורודיש מאמסטרדם, אוסף שולמית ודויד רובינפיין מקליפורניה, אוסף מיכאל רוקין מבוסטון ואוסף סנדרה וקנת בלייפר מקליפורניה. חפצי אמנות יפנית רבים נתנו במתנה למוזיאון על ידי יוג'י אבה מגלריה יוסיידו בטוקיו; פול בלום מטוקיו; חנה בורנשטיין מאמסטרדם; אילנה דרוקר-טיקוטין מירושלים; אליס גרילי מטוקיו; פליקס יהודה מלוס אנג'לס; היינץ מ. קמפר מהאג; פרנק קורן מטוקיו; מיצוקו מצומורה (Mitsuko Matsumura) מקיבוץ דליה; ג'. מאיויאמה מטוקיו; עופר שגן מטוקיו; מיה וגיא טלמור מישראל; יואל שגן מחדרה; ברנרד וסו פאקר מגלריה פאקר בבוסטון; גלריה ריו מטוקיו; הארי שופק מהונולולו ורות פלק מחיפה.

 

תערוכות המוזיאון ופעילותו כמרכז תרבות יפן 

התערוכות הנערכות במוזיאון מתמקדות במרכיבים שונים של התרבות היפנית ומציגות חתך נרחב של אמנות יפן המסורתית והמודרנית. הן מדגישות ערכים אסתטיים ייחודיים באמנות היפנית. בהתאם למנהג היפני, חדריו מרוהטים בחפצים מעטים ומותאמים לאירועים מיוחדים ולעונות השנה. לפיכך, התערוכות באולמות התצוגה מוחלפות אחת לשלושה חודשים לערך. תערוכות רבות מלוות בקטלוג מאויר ובדברי הסבר.

בשנת 1995 נבנה למוזיאון אגף חדש, אשר חובר לאולם התצוגות המקורי. על התכנון הופקד הארכיטקט היפני הנודע ג'ונזו יושימורה (Junzo Yoshimura; 1997-1908) מטוקיו, בשיתוף עם הארכיטקט הישראלי פרופ' אל מנספלד (2004-1912) מחיפה. מהישגיו המרשימים של פרופ' יושימורה, תכנון המוזיאון הלאומי של נארה ביפן ובית יפן בניו יורק. פרופ' מנספלד זכה בפרס ישראל ביחד עם הגב' דורה גד על תכנון מוזיאון ישראל בירושלים.

משאת נפשו של פליקס טיקוטין היתה כי המוזיאון היפני יהיה מרכז ללימוד האמנות והתרבות היפנית ויפעל להרחבת ההשכלה האמנותית והתרבותית של אזרחי ישראל. במוזיאון פועל אגף חינוך, בכיתות הלימוד בבית קיש, הממוקם מאחורי המוזיאון. המוזיאון מקיים סדנאות יצירה לילדים מגיל הגן ובית הספר, למורים ולמגוון רב של קבוצות. בנוסף, מתקיימים במוזיאון חוגי העשרה בנושא תרבות יפן לילדים ולמבוגרים: לימוד יפנית, קליגרפיה וציורי דיו, איקבנה (סידור פרחים יפני), בישול יפני, אוריגמי ועוד. בבניין חדרים יפניים מסורתיים המשמשים ללמוד על אורח החיים היפני: הלבוש, האוכל ועקרונות הבית היפני.

המוזיאון מקיים אירועים שונים בנושא אמנות ותרבות יפן: ערבי הרצאות, הקרנת סרטים, טקסי תה, חגיגות ופסטיבלים מיוחדים המתקיימים באודיטוריום ע"ש רפאל אנג'ל. בזכות מגוון רב של תערוכות ופעילות חינוכית ותרבותית ענפה, המוזיאון הפך למרכז להפצת תרבות יפן, להבנת תרבות ייחודית זו ולידידות בין שני העמים. מוזיאון טיקוטין אף מהווה מרכז תרבות וקהילה: באודיטוריום פועל קולנוע טיקוטין ומתקיימות בו סדרות הרצאות וימי עיון.

בשנת 2000 זכה המוזיאון בפרס המיוחד של קרן יפן, המוענק מדי שנה למוסדות התורמים תרומה משמעותית לחילופי תרבות עם יפן. בשנת 2003 דורג מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית במקום השני אחרי מוזיאון ישראל, על ידי ועדת האיכות של משרד החינוך והתרבות בשל איכות התערוכות והאוספים שבו. בשנת 2009, הוענק למוזיאון אות שר החוץ היפני על התערוכות המתקיימות בו ועל תרומתו לחיזוק הקשרים בין ישראל ליפן.

 

 סיור בתערוכות עם האוצרת הראשית ד"ר אילנה זינגר בליין

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה