התקופה הכחולה

פתיחה:

ראשון, 05.02.17, 10:00

נעילה:

שבת, 27.05.17

נגיש

לפרטים נוספים:

04-8383554

שתפו

אאיזוּרי א ( aizuri-e ; מילולית, "תמונת אינדיגו") הם הדפסים יפנים שהודפסו בגוונים של כחול.

הצבע הכחול מכונה ביפנית אאו (ao) או אאוי (aoi). המילה אאוי משמשת, במקרים מסוימים, גם לתיאור דברים שצבעם ירוק. אמנם, ביפנית מודרנית ישנו מונח נפרד לצבע הירוק (midori) אך השימוש בו אינו זהה לזה שבעברית ובאנגלית.

המילה מידורי הופיעה לראשונה בתקופת הייאן (Heian ; 1185 - 794) ובתחילה ציינה גוון של כחול. ההבחנה הנהוגה היום בין שני הצבעים הופיעה עם תום מלחמת העולם השנייה. היפנים כמובן מבחינים בין כחול וירוק, אך הם עדיין משתמשים במונח אאוי בכדי לתאר את צבעם של ירקות מסוימים, תפוחים וצמחים.

המונח אאוי מתאר את הצבע הירוק שברמזור, אך צבען של מכוניות ירוקות מכונה מידורי. כמו כן, בשפה היפנית קיימים מונחים רבים המתארים גוונים שונים של כחול וירוק. המונח אאוי משמעו גם "נעורים". השיר "אאוי קאג'יטסו" (aoi kajitsu) הוא אודות נערה צעירה. ספר הביוגרפיה של הזמרת מומואה יאמאגוצ'י (Momoe Yamaguchi ; נולדה 1959) ששרה את השיר, נקרא "אאוי טוקי" (aoi toki) כלומר, "תקופת צעירותי".

אאיזוּרי א ( aizuri-e ; מילולית, "תמונת אינדיגו") הם הדפסים יפנים שהודפסו בגוונים של כחול. פיתוח ההדפסים הכחולים נקשר ליבוא של הצבע הכחול הפרוסי מאירופה. הצבע פותח על ידי האלכימאי הגרמני יוהן קונרד דיפל (Johann Konrad Dippel ; 1734 - 1673) בשנת 1704.

אאיזוּרי א ( aizuri-e ; מילולית, "תמונת אינדיגו") הם הדפסים יפנים שהודפסו בגוונים של כחול. פיתוח ההדפסים הכחולים נקשר ליבוא של הצבע הכחול הפרוסי מאירופה. הצבע פותח על ידי האלכימאי הגרמני יוהן קונרד דיפל (Johann Konrad Dippel ; 1734 - 1673) בשנת 1704.

לפיגמנט זה היו מספר יתרונות על פני צבע האינדיגו, ששימש בהדפסי עץ יפנים מוקדמים רבים מן המאה ה- 18. האינדיגו הופק מעלי הכותרת של הקומלינה (commelina) ומצמחים אחרים מהם ניתן היה להפיק רק גוון של כחול כהה. אך, הכחול הפרוסי הסינטטי היה עז ונמרץ, בעל טווח גוונים גדול ועמיד יותר בפני דהייה.

צבע זה נמצא יעיל במיוחד לתיאור אוקיינוסים ומים עמוקים, נהרות ושמים כחולים ולכן הוא היה גורם מרכזי בעיצוב ז'אנר הדפסי הנופים (fûkei-ga) של "תמונות העולם הצף" (ukiyo-e). פיגמנט כימי זה, כונה ביפן ב רוּרין א א י ( - Berurin-ai , או Beru-ai ; כחול ברלין). ברורין הוא שיבוש של השם ברלין.

צבע זה נמצא יעיל במיוחד לתיאור אוקיינוסים ומים עמוקים, נהרות ושמים כחולים ולכן הוא היה גורם מרכזי בעיצוב ז'אנר הדפסי הנופים (fûkei-ga) של "תמונות העולם הצף" (ukiyo-e). פיגמנט כימי זה, כונה ביפן ב רוּרין א א י ( - Berurin-ai , או Beru-ai ; כחול ברלין). ברורין הוא שיבוש של השם ברלין.

במחצית השנייה של המאה ה- 18 נכתב ביפן אודות הכחול הפרוסי במספר מדריכים לציור ולעתים אף צוין שקשה להשיגו מאחר שיובא מאירופה על ידי ההולנדים. בשנות התשעים של המאה ה- 18 החלו לערוך ניסויים בכחול פרוסי בציור. חוקר האוקיו א, יושי ג ה טרוּג'י ( Yoshige Teruji), ציטט את סייסודו טוהו (Seisôdô Tôho , שהיה מוכר ספרים ומשורר הייקו (Haiku) מהעיר אדו (Edo).

סייסודו טען בספר מאמרים שהכחול הפרוסי יובא בשנת 1829 על ידי האמן אואוקה אוּמפּו (Ôoka Umpo ; 1848 - 1765). אומפו השתמש בצבע להדפס סורימונו (surimono ; דבר מודפס).

הסורימונו היו איגרות ברכה, הזמנות או הודעות על אירועים שונים. אך, האמן נאגאיאמה קואין (Nagayama Kôin) מאוסקה השתמש בפיגמנט בהדפס סורימונו כבר באביב של שנת 1825. בשנת 1829 הפיגמנט הובא לעיר אדו וגם שם השתמשו בו לראשונה בהדפסי סורימונו.

הדפסי הסורימונו יצאו לאור בהדפסה פרטית ומצומצמת ולכן לעלויות הגבוהות של הצבע הכחול לא הייתה משמעות. בשנת 1830 , המוציא לאור של הדפסי המניפה (uchiwa-e איסייה סוביי Iseya Sôbei), השתמש לראשונה בכחול הפרוסי בהדפס של קייסאי אייסן (Keisai Eisen ; 1848 - 1790).

אייסן יצר הדפסי אאיזורי א - קונטרסטיים בצורת מניפה, בהם השתמש בכחול המיובא בלבד. הדבר הוביל לזינוק בפופולריות של הדפסים אלו. משם נפוצה האופנה גם להדפסי דמויות ולאחר שנה להדפסי נופים. (Hokusai: Life and Work, by Richard Lane, E. P. Dutton, 1989, pp. 184-5)

בין האמנים הראשונים שעיצבו הדפסים כחולים היה גם קאטסושיקה הוקוסאי (Katsushika青1760-1849). בשנת 1831, המוציא לאור נישימוראיה יוהאצ'י; (Nishimuraya Yohachi) פרסם מודעה ברומן מאת ריוּטיי טא נ היקו על הופעתה של סדרת הדפסים (Tanehiko) חדשה: "36 מראות הר פוג'י, פרי יצירתו של הזקן זן הוקוסאי איאיטסוּ, הדפסים נפרדים מודפסים בכחול, אשר לכל אחד מהם עיצוב שונה, יוצאים Matthi Forrer, Hokusai, Rizzoli  ". עתה לאור )1988. P. 263 הכיתוב המתייחס לצבע בפרסום מעניין במיוחד. מצוינת בו המילה אאיזורי כלומר "אינדיגו" ולא ברורין-אאי, אך למעשה הכוונה הייתה לכחול הפרוסי הסינטטי ולא לצבע שהופק מצמחים.

למידע נוסף אנא השאירו פרטים ונציג ייצור עמכם קשר, תודה

עוד במוזיאוני חיפה