צמדים

תערוכה פעילה

שישי, 05.01.24, 10:00

שבת, 25.05.24

אוצרת:

ד"ר אתי גלס גיסיס

עוזרת אוצרת:

עדן שוויצר

נגיש

לפרטים נוספים:

04-6030800

שתפו

התערוכה "צמדים" מחברת בין אמנים מאמנות יפנית מסורתית של הדפסי עץ לאמנים עכשוויים, יפניים וישראליים. הצמד הראשון הירושיגה X טאבאימו הוא חיבור בין אחד מגדולי אמני הדפסי העץ, בן המאה -19, אוטאגאווה הירושיגה לאמנית הווידיאו העכשווית טאבאימו. לצד הדפסי נופים של הירושיגה יוצג מיצב וידיאו של האמנית טאבאימו שעבורה מהווה הירושיגה מקור השראה חשוב. הצמד השני קוניושי X קופרמן, הוא חיבור בין אמן הדפסי העץ אוטאגאווה קוניושי עם הצייר הישראלי ראובן קופרמן. שני האמנים חולקים אותו ווייב ששם במרכז היצירה פנטזיה, גרוטסקיות וקורטוב של אלימות. נקודת החיבור של הצמד הנוסף, הוקוסאי X בלבן גם היא דרך אסתטיקה של דימויי לוחמים ובדגש מיוחד על תנועה, ואלה מתוארים בספרי הלוחמים של האמן קאצושיקה הוקסאי ומתורגמים כאן לשפתה הייחודית והמעודנת של האמנית יעל בלבן.

 

אוטאגאווה הירושיגה (1858-1797)

ההדפסים של הירושיגה מתארים את יופיה של יפן בתקופה שבה הוקל האיסור לטייל ברחבי המדינה.

הדפסיו מאפשרים הצצה גם אל חיי היומיום של אנשי התקופה ואפילו אל הפרחים והציפורים שצמחו וחיו בה. שניים מהמאפיינים הבולטים ביצירותיו הם השילוב בין פרספקטיבה יפנית של אלכסונים לפרספקטיבה מערבית חד נקודתית ותיאורים המדגישים אפיזודה ארעית במיוחד בסצינות המתארות את התנהלות האדם בטבע.

תערוכה זו מתמקדת בהדפסי נופים ומחולקת לפי נקודות המבט המיוחדות של האמן, שבהן נהג למקם אלמנט אחד גדול במישור הקדמי של ההדפס ודרכו להוביל את הצופה לאורכה ולרוחבה של היצירה כולה, בעזרתם של צבעים משלימים. בנוסף לחלוקה זו התערוכה מבקשת להדגיש את הרגישות של הירושיגה לתופעות טבע ואת החיבור הנפלא שלו עם הווי המקום, לפי הקבוצות – גשם; ירח ולילה; שלג; מפלים.

טאבּאימוׄ

טאבּאימוֺ, ילידת 1973, מפנה זרקור נוקב אל החברה היפנית ואל ערכיה המשתנים. על פי הגדרתה, היא מבקשת לפתוח מגירות בתודעת הצופים ולהפנות את תשומת לבם להוויה היפנית העכשווית. שפת האמנות שלה סוריאליסטית וגרוטסקית ויצירותיה מעוררות בליל של התרשמויות – מהפנטות ומפתות מחד ומרתיעות ומטרידות מאידך. יצירות הווידיאו של טאבּאימו הן שילוב בין ציור ידני לטכנולוגיית הנפשה ממוחשבת.

שלושת המאפיינים המרכזיים במיצב זה הם הדואליות שבין הציבורי לפרטי, צבעוניות שנשענת על מסורת הדפסי העץ ותפיסת המרחב המיוחדת.

 

אוטאגאווה קוניושי (1861-1797)

האמן האקסצנטרי אוטאגאווה קוניושי נודע בתיאורי הלוחמים והקריקטורות שלו וכמומחה לטכניקות ציור מערבי כגון ההצללה, שלמד והגיע לשליטה מוחלטת בהן. דמיון עשיר, פנטזיה, ביזאריות ודרמטיות הפכו לשם נרדף של יצירותיו. המבט המקורי והייחודי שלו על הטריפטיך כמרחב אמנותי אחד ולא כשלוש סצינות עצמאיות המחוברות יחד, הוא ביטוי נוסף של היצירתיות של קוניושי, לצד שילוב של אלמנטים ביזאריים מוגדלים. קוניושי עסק גם בסאטירה פוליטית, שסיבכה אותו מספר פעמים עם שלטון הבאקופו. הדימויים שיצר שימשו עוד בתקופתו ועד היום כעיצובים פופולריים לקעקועים.

ראובן קופרמן  RUVEN KUPERMAN

אם האמן ראובן קופרמן, יליד ברית המועצות, 1964, וקוניושי היו בני אותה תקופה, אין ספק שהייתה נרקמת ביניהם ידידות נפלאה. קופרמן וקוניושי חולקים אותו ווייב, אותה רגישות לתנועה ואותה משיכה לאסתטיקה של אלימות (ביפנית, באסארה) מהולה בדמיון והומור עשירים, שהתפתחה ביפן במחצית המאה ה-19. עבור קופרמן מצע הציור הוא במה והדמויות המתוארות הן השחקנים. ציוריו מבטאים סגנון תיאטרלי מוגזם וייחודי ושופעים מקבץ לא הגיוני של דמויות על אותו המצע. כך, נוצר מפגש ביזארי סביב המדורה או לצד שולחנו של האציל בין רקדן בוטו, סמוראי, דמות קומיקס של לוליטה ואיש יאקוזה.

 

יעל בלבן

למראית עין היצירות של יעל בלבן, ילידת ברית המועצות, 1958, לקוחות מעולם אחר, אך למעשה הן הדבר הכי קרוב לביוגרפיה האישית והמשפחתית שלה. סבה של בלבן הוצא להורג ב-1938 באשמת בגידה במולדת הסובייטית ורק ב-1994, לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי, הצליחה המשפחה לקבל מסמך המטהר אותו מהאשמה. השפה האמנותית הייחודית של בלבן בנויה מלולאות – דוגמת חתימת ידו של הפקיד החתום על המסמך. במחזוריות אינסופית, מדיטטיבית, יוצרת בלבן עולם של דימויים רב תרבותיים המעידים על הביוגרפיה המסועפת שלה עצמה. ביצירותיה אין ולו משיכת קו אחת, כל דימוי, ולו הקטן ביותר, הוא רשת של לולאות.

לכאורה אין קשר בין הסיפור המשפחתי והאישי של בלבן לעיסוקה בלוחמים היפניים, אך הוא נוכח במלוא עוצמתו בפעולה האמנותית, בכותרות הליריות של היצירות ובמסר המסתתר בהן. בדומה לכתב מוצפן, שאינו נהיר לצופה, הוא חלק בלתי נפרד מזהותה כאמנית.

 

קאצושיקה הוקוסאי (1760- 1849)

התיאורים של הלוחמים היפניים (2018) המתוארים כאן לקוחים מתוך ספרים של אחד מהאמנים הגדולים בתחום הדפסי העץ היפניים, קאצושיקה הוקוסאי. הוקוסאי נודע בכישרונו לתאר גוף בתנועה בצמצום קווים ולהדגיש את תחושת הרגע.

 

 

הדרכות בתערוכת "צמדים"

ימי שישי, 26.04, 03.05, 10.05, 17.05, 24.05, 31.05 | 11:00, 12:00

ימי שבת, 27.04, 04.05, 11.05, 18.05, 25.05 | 11:00, 12:00, 13:00

הדרכות בפסח
יום שני, 29.04 | 11:00, 12:00, 13:00

ההדרכות מותאמות למבוגרים

לרכישת כרטיסים >>> לחצ.י כאן

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה