"רכישות חדשות V"

שבת, 08.02.20, 19:30

שבת, 22.08.20

נגיש

לפרטים נוספים:

04-6030800

שתפו

"רכישות חדשות" הינה התערוכה החמישית מסוגה המוצגת במוזיאון טיקוטין, מאז פתיחתו המחודשת לקהל בשנת 1995. אנו שמחים להציג שוב מגוון רחב של יצירות אמנות, שנתרמו למוזיאון, או נרכשו על ידו בשנים שחלפו מאז התערוכה "רכישות חדשות IV", שהתקיימה בשנת 2014. בין היצירות הדפסים מסורתיים ומודרניים, נטסקה, אביזרי לבוש ועוד.

 במשך השנים גדל אוסף המוזיאון בדרכים שונות: אנו רוכשים יצירות אמנות יפנית מסורתית ומודרנית, בעיקר בתחומים שברצוננו להעשיר ולהגדיל את האןסף הקיים, אך גם בתחומים חדשים; אמנים המציגים בתערוכות יחיד, או בתערוכות קבוצתיות ומעניקים יצירות מתנה למוזיאון; אמנים יפנים שמעולם לא הציגו במוזיאון תורמים מיצירותיהם לאוסף וכן בזכות מתנות ותרומות של אספנים.  

אוסף המוזיאון גדל גם בזכות מתנות ותרומות של אספנים. לדוגמה, בתערוכה זו מוצגים הדפסים יפניים מודרניים מאוסף מיכאל רוקין ז"ל, הכולל כ-250 הדפסים. אמנות ההדפס היפנית המודרנית היא קוסמופוליטית מטבעה בעיקר בשל מהירות העברת מידע, ניידות האמנים והשתתפותם בתערוכות בינלאומיות. כל אמן מנסה לשקף בעבודתו את חשיפתו הטבעית להלכי הרוח ולזרמים הרווחים בעולם האמנות בימינו, את גישתו האישית לסובב אותו ומגיב למתרחש דרך 'מילון מונחים' אישי. מטבע הדברים, ביצירות המוצגות בתערוכה ניכרת רבגוניות נושאית וסגנונית.   

ההדפס היפני בן זמננו הוא ללא ספק אמנות החיה בקצב ההווה. אך השמירה על עידון ואסתטיקה מבטאת את שילובן של המסורות האמנותיות מן העבר. תכני האמנות העכשווית והשימוש בטכניקות הדפס מגוונות, שהן שפות ביטוי בינלאומיות, מבטאים את רצונם של האמנים לעסוק בנושאים אוניברסליים מנקודת מבט אישית של עולמם הפרטי. אך בכל זאת, לכולם לפחות מכנה משותף אחד: שליטה מלאה בטכניקות ההדפס המגוונות ומיומנות גבוהה בניקיון הביצוע. השאיפה לשלמות ומושלמות הינה, ללא ספק, מן המרכיבים הבולטים במורשת האמנות היפנית לדורותיה.

 

בשנת 2009, הציגה במוזיאון האמנית מאסה קומאגאי (Masa Kumagai) מיצב נייר עשוי עבודת-יד. קומאגאי נולדה במחוז איוואטה (Iwate) בשנת 1951. עבודותיה הוצגו ביפן, צרפת, קוריאה, גרמניה ועוד. ביצירתה מתמודדת קומאגאי עם אתגרים חדשים באמצעות מיומנות רבת שנים - הכנת יריעות נייר מסיבים עדינים ושבריריים. בעקבות התערוכה, תרמה האמנית שתי עבודות נייר שיצרה בשנת 2005.

 

בשנת 2013 הוצגה במוזיאון תערוכת קליגרפיה וקוקוג'י לציון שישים שנה לכינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל ליפן. בתערוכה השתתפו שישים אמנים ומרביתם תרמו את יצירותיהם לאוסף המוזיאון. הקליגרפיה (הכתיבה התמה) והקוקוג'י (סימניות מגולפות על לוחות עץ) הן אמנויות שמקורן בסין וממנה יובאו לקוריאה וליפן. יצירת קוקוג'י משלבת ידע מוקדם בקליגרפיה, ציור ומלאכת גילוף.  

עוד באותה שנה נתרם למוזיאון אוסף פסלוני הנטסקה של ורדה ושלמה טויסטר ז"ל. באוסף פסלונים רבים מתקופת טאישו (Taisho; 1926-1912) ומתקופת שווה (Showa; 1989-1926). חלקם גולפו על ידי אמנים יפנים וחלקם על ידי אמנים סינים על מנת לספק את הביקוש לנטסקה בשוק המערבי.  

בשנת 2017 הוצגה במוזיאון תערוכת "דרך התה", בה השתתפה האמנית היפנית מיהו קאטאוקה ארליך (Miho Kataoka Erlich). לאחר התערוכה האמנית תרמה למוזיאון שתי קעריות קרמיקה המשמשות לטקס תה פרי יצירתה. כלי החרס פשוטים לכאורה ומעובדים בגסות מכוונת. יש בהם סגולה פיסולית, חוסר שיווי משקל וכל אחד מהם הוא בעל צורה שונה וזיגוג מחוספס.  

האמן היפני מאקוטו פוג'ימורה (Makoto Fujimura) הציג במוזיאון תערוכת-יחיד בשנת 2018. בעקבותיה תרם האמן למוזיאון רישום בדיו אותו צייר בשנת 2016. יצירותיו מהוות איחוי בין תרבויות, בין אמנות יפנית מסורתית לבין גישה אמנותית אבסטרקטית-אקספרסיוניסטית, עכשווית ורעננה. 

בשנים 2018-2017, המוזיאון זכה המוזיאון זכה לתרומה נדיבה של אוספים חשובים: הדפסי עץ מסורתיים וכלי פורצלן יפניים מאוסף עופר שגן (טוקיו) וממאיה וגיא טלמור (ישראל), שנתרמו לזכרה של אורנית (שגן) טלמור. כמו כן, אביזרי לבוש יפניים מאוסף סנדי וקנת בלייפר מקליפורניה.

 

בשנים האחרונות, גדל אוסף המוזיאון בצורה כה מרשימה, עד שאין באפשרותנו להציג בתערוכה זו אלא רק מקצת היצירות החדשות ולא את כולן. בהזדמנות זו אנו רוצים להודות לכל התורמים והאמנים התומכים במוזיאון ומעשירים את אוספיו.

 

 

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה