מיצב אוריגאמי

טומוקו פוסה

שבת, 30.11.19, 20:00

שבת, 18.04.20

אוצר: פול ג'קסון

נגיש

לפרטים נוספים:

04-6030800

שתפו

מהו אוריגאמי? רוב האנשים מתארים זאת כפעילות בה מקפלים ריבועי ניירות צבעוניים על מנת ליצור דמויות של בעלי חיים, חפצים או צורות גיאומטריות. עם זאת, תיאור זה אינו מתאים למיצבי הנייר המקופל של  האמנית טומוקו פוסה (נולדה 1951). יצירתה מפנה את הצופה לחשיבה על היחסים שבין מסורת לבין חדשנות. האם יצירתה היא אוריגאמי, או שמא מדובר בפיסול עשוי נייר מקופל?

פוסה התפרסמה לראשונה כאמנית אוריגאמי בשנות השמונים של המאה העשרים, כאשר ספרים רבים פרי עטה תרמו להפצת ז'אנר האוריגאמי המודולארי (מורכב מחלקים) ברחבי העולם. בשנים האחרונות שבה פוסה ליצור עבודות מגיליון נייר בודד, ממנו היא יוצרת סדרות של צורות ספירליות ומשטחי-צורות מורכבים דמויי טקסטיל. ביצירתה העכשווית, פוסה מקימה מיצבים בקנה מידה גדול, המזכירים גנים יפניים עשויים חצץ וסלעים.

יצירותיה מגוונות, אך ניתן להבחין בהן בנושאים משותפים. טומוקה פוסה מתגוררת בבית יפני מסורתי על הר מרוחק במחוז נאגאנו ועל אף, שיצירותיה גיאומטריות בתבניתן, הן משקפות את הקשר הרגשי החזק שלה לטבע. יצירתה שברירית ועדינה, והצורות ומשמעותן נובעות מחזרתיות. אמנם ביצירותיה ניתן למצוא עקרונות מתמטיים, אך פוסה שבה וטוענת כי העניין המתמטי בהן מועט, וכי היא אמנית.

במהלך 35 שנות יצירתה, הפכה טומוקה פוסה לאחת מהאמניות המשפיעות והמוערכות ביותר מבין אמני האורגמי. יצירותיה הוצגו במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית בשנת 2007 בתערוכה הקבוצתית, "אוצרות עולם האוריגאמי." מיצב האוריגאמי הנוכחי הוא תערוכת-יחיד ראשונה של האמנית בארץ.

זהו ביקורה השני של פוסה בישראל. בשנים 2004 ו-2019 הוזמנה על ידי המרכז הישראלי לאוריגאמי (נוסד 1993) כאורחת הכבוד בכנסים שערך בנושא.

 

פול ג'קסון, אוצר ואמן אוריגאמי מקצועי

 

 

בשיתוף המרכז הישראלי לאוריגאמי

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה