בלוג מוזיאוני חיפה

הנשים החזקות

רשת גלריות באירופה, מתחם תרבות על אי מלאכותי ותקציב רכש של מיליארד דולרים זה רק חלק ממה שעושות הנשים החזקות של עולם האמנות העכשווית

29 דצמבר 2016

מאת: לירון מילשטיין

שתפו

דירוגי סוף השנה מגלים מי הן הנשים החזקות של עולם האמנות העכשווית ומי הן האספניות המשפיעות ביותר. ספוילר: אין מספיק נשים ברשימה


שנת 2016 מגיעה לסיומה וזה הזמן של סיכומי השנה במגזיני האמנות המובילים בעולם ובאתרי האמנות. הסקירות שונות זו מזו באופיין ובגישתן. חלקן, כמו זו של הניו יורק טיימס סוקרות את מיטב האמנות של שנת 2016 לפי מדינות או הסקירה של Artsy שמדרגת את האמנים הבולטים של שנת 2016 ואת האמנים העולים שכדאי לשים אליהם לב בשנת 2017.

בין כל הדירוגים ישנו גם הדירוג השנתי היוקרתי ביותר של מגזין ArtReview, שמצפים לו בסקרנות מי שעוסקים בתחום האמנות העכשווית, ומדרג את רשימת מאה האנשים המשפיעים בעולם האמנות בשנה החולפת ומספק תמונת מצב מעניינת של התעשייה.

הרשימה כוללת אמנים, אוצרים, אספנים וסוחרים והיא גובשה על ידי פאנל של עשרים שופטים מרחבי העולם. בראש הדירוג השנתי של שנת 2016 מופיע, זאת הפעם הרביעית בעשור האחרון, המנהל האמנותי של גלריה סרפנטיין (Serpentine) בלונדון, הנס-אולריך אובריסט ואחריו ניצב אדם שמצ׳ק, אוצר ומבקר אמנות פולני שמונה למנהל האמנותי של התערוכה המדוברת דוקומנטה 14.

בתוך הרשימה הארוכה שחוצה יבשות ומדינות (מישראל לא נבחר איש או אישה) מעניין היה לבחון דווקא מיהן הנשים בעלת ההשפעה על עולם האמנות המופיעות בדירוג זה במיוחד על רקע סקרים שנערכו לאחרונה ומצביעים על גידול במספר הנשים הנמצאות בעמדות מפתח בעולם האמנות.

ובכן, למרות שהיחס בין נשים לגברים באוכלוסיית העולם הוא כמעט 1:1, בעולם האמנות הפער עדיין גדול בהרבה, עיון ברשימת 100 המובילים של ArtReview מגלה, כי רק 32% ממנה הן נשים.

כמו תחומים רבים אחרים בעולם התרבות, גם סצינת האמנות העכשווית נמצאת בשליטה גברית, ונוכחותן של אמניות פורצות דרך - כמו מרינה אברמוביץ׳, סינדי שרמן, ונסה ביקרופט, יאיוי קוסמה ואיסה גנצקין, זעומה למדי. אז מי כן הצליחה, בכל זאת, להיכנס לרשימה הנחשקת של ארט ריוויו לשנת 2016? 

אחת מצמד

האישה הראשונה ששמה מופיע ברשימה היא חלק מצמד שמדורג במקום השלישי השנה: מנואלה וירת (Manuela Wirth) הקימה עם בעלה איוון (Iwan) ושותפה שלישית, אורסולה האוזר, את גלריית האוזר אנד וירת (Hauser & Wirth) הפועלת בציריך, לונדון, ניו יורק, סאמרסט ולוס אנג׳לס.

בשנה החולפת כללה התוכנית האמנותית של החללים השונים של הגלריה מספר תערוכות נשיות במהותן, כגון פיסול מופשט של אמניות החל מ-1947 או תערוכות יחיד של מריה לסניג (Maria Lassnig) וגנצקין.

מתוך עמוד האינסטגרם של גלריית האוזר אנד וירת. צמד הבעלים דורג במקום השלישי

 

האשה הראשונה ששמה מתנוסס ברשימה לבד, ולא כחלק מצמד עם גבר, היא האמנית היטו שטיירל (Hito Steyerl). מאז כניסתה לדירוג בשנת 2013 היא דילגה ממספר 69 ל-47, ל-18 וכעת ניצבת במקום השביעי והמכובד, האישה היחידה לבדה בעשירייה הראשונה.

האמנית הגרמנייה מג׳נגלת בין קולנוע, אמנות וכתיבה, וכן משמשת פרופסור לאמנות הניו-מדיה באוניברסיטת האמנות בברלין. בביאנלה שהתקיימה השנה בעיר זכתה שטיירל למקום תצוגה נרחב, ומיצב הווידאו שלה משנת Factory of the Sun, 2015 (בית חרושת של השמש), תפס חלק מרכזי בביתן הגרמני בביאנלה בוונציה. צפו בראיון עם שטיירל על מיצב הויידאו >>


זינוק מרשים נוסף ברשימה רשמה באטריקס רוף (Beatrix Ruf), שמכהנת כמנכ״לית מוזיאון סטדלייק (Stedelijk) באמסטרדם, שקפצה מהמקום ה- 22 למקום ה- 11, ומאז כניסתה בשנת 2009 למקום ה-66, היא טיפסה למקום השביעי - בו החזיקה שנתיים ברציפות - ואחרי צניחה קלה שבה לעלות.

״לרוף יש רשת מלוכדת ונרחבת להפליא, החובקת יבשות, דיסציפלינות ודורות״, נכתב בביוגרפיה שלה באתר המוזיאון. כשרוף אוהבת אמן היא תזניק אותו לגבהים חדשים, כפי שעשתה במהלך עבודתה עם אמני דור אסתטיקת היחסים, ביניהם דומיניק גונזלס פורסטר (Dominique Gonzalez-Foerster), פייר הויג (Pierre Huyghe) ופיליפ פרנו (Philippe Parreno).

אמנית אחרת, שפגשה בה בתחילת הדרך, כאשר כיהנה בתפקיד אחר, היא הלן מרטן (Helen Marten) שזכתה השנה בפרס טרנר לאמנות.

באטריקס רוף, שמכהנת כמנכ״לית מוזיאון סטדלייק (Stedelijk) באמסטרדם, דורגה במקום ה- 11


אישה נוספת שנכנסה לרשימה היא דונה האראוויי (Donna Haraway), תיאורטיקנית פמיניסטית, פילוסופית של המדע, פרופסורית אמריטוס במחלקה להיסטוריה של התודעה באוניברסיטת קליפורניה, סנטה קרוז ומחברת מניפסט הסייבורג (A Cyborg Manifesto) שפורסם ב-1985 שממוקמת במקום ה - 43. זאת השנה הראשונה שנכנסה לרשימה. 

החיבור Manifesto for Cyborgs: Science, Technology, and Socialist Feminism in the 1980s אמנם נכתב כמעין פניה לפמיניזם בעידן הנשיא רייגן, אך הספקולציות שהוא מעלה בנוגע לטשטוש המוחלט של ההבדלים בין אדם ושאינו אדם, חיה ומכונה - הפכו לחלק מהקאנון ונותרו רלוונטיות גם היום.

דונה האראוויי, מקום 43 ברשימת מאה המשפיעים על עולם האמנות העכשווית 


האספניות המשפיעות 

נקודת מבט נוספת, הפעם של הסיכום השנתי באתר Artnet.com, מציעה סקירה של 100 אספני האמנות המובילים בעולם; רשימה שהתפרסמה בשני חלקים מפאת אורכה ושפע המידע שהיא מציגה.

האינדקס, המהווה את ״רשימת המצאי החיונית ביותר של אספני אמנות״, מבוסס על תחקיר מפורט של מקורות המתעדים סחר ביצירות אמנות. בכתבה מוזכר גם סקר שערך Bank of America US Trust, על פיו "אספנים עדיין קונים אמנות בכמויות גדולות מסיבות אסתטיות […], אך הם גם מתעניינים יותר ויותר בשאלה כיצד האמנות שלהם תתנהג כנכס להשקעה".

מי שאינו צולל למים העמוקים של עולם האמנות אולי יתקשה לזהות רבים מהשמות המופיעים בדירוג ה-Power 100 של ArtReview, אך במקרה של האינדקס האלפביתי של Artnet מדובר במשימה מאתגרת אף יותר, שרק מי שמצויים בנבכי הכלכלה העולמית ודאי יצלחו אותה. גם הפעם ביקשנו לבדוק מי הן הנשים שהתברגו לרשימה של חוג הסילון בעולם האמנות. 

בראש הרשימה מופיעים בני הזוג, שמוכרים גם בישראל, רומן אברמוביץ׳ ודאשה זוקובה (Dasha Zhukova). זוקובה ידועה ברחבי העולם כשותפה הפעילה יותר בכל הנוגע לאוסף האמנות המשפחתי. בשנת 2008 השיקה זוקובה את Moscow’s Garage Museum for Contemporary Art ובאוגוסט 2017 צפוי להיפתח פרויקט נוסף שלה, New Holland, מעין מתחם תרבות שיוקם על אי מלאכותי ויתפרש על פני 19 דונם בסנט פטרסבורג. 

דאשה זוקובה, האספנית המשפיעה ביותר


האוסף של זוקובה כולל אלפי יצירות אמנות עכשווית, כאשר לאברמוביץ׳ מיוחסות רכישות קלאסיות יותר, כמו ציור של אדגר דגה (26.5 מיליון דולר), טריפטיכון של פרנסיס בייקון מ-1976 (86.3 מיליון דולר), וציור של לוסיאן פרויד (33.6 מיליון דולר).

אישה חזקה נוספת שידועה באוסף המרשים שלה היא נסיכת קטאר, שייחה אל־מיאסה אל ת'אני, שכמעט סוגרת את הרשימה, עם תקציב רכש אמנות שנתי בגובה מיליארד דולר. ״שייחה״, כפי שהיא מכונה בשיחות שאינן מחייבות פניה מלכותית, הגיעה למקום ה-90 בדירוג ה-Power 100 ב-2011, וכבשה את המקום הראשון שנתיים מאוחר יותר. 

באוסף הפרטי שלה תמצאו עבודות של אנדי וורהול ופרנסיס בייקון, כמו גם את הציור ״שחקני הקלפים״ של פול סזאן (250 מיליון דולר), ו-11 קנבסים של מארק רותקו שעלותם הסתכמה בכ-310 מיליון דולר.

שייחה, נסיכת קטאר. תקציב שנתי של מיליארד דולר לרכישת אמנות
בחזרה לעמוד הראשי של הבלוג

עוד במוזיאוני חיפה